marți, 3 mai 2011

"Rătăcind printre vise străine..."





                       Omar Khayyâm

                                        Rubaiate
                              
                                      Traducere liberă




               Ascultă vocea-nţelepciunii ce spune dintru început:
                  "Viaţa e scurtă. Omul nu se aseamănă c-o plantă ce poate
                                         creşte mai înaltă,
                                                     după ce coasa a trecut."

                                                    *


                        Prin lumea-n care treci nu-ţi fă prieteni mii,
                                        iubirea să nu-ţi fie stăpân, să-ti fie cânt!
                             Când ţi se-ntinde-o mână, s-o strângi nu te grăbi,
                                       aceeaşi mână, poate, te va lovi curând."


                                                   *

                          Zorile mi-au umplut de roze cupa senină a cerului,
                                            privighetoarea adoarme de propriul ei cânt,
                                                            e tot mai diafan parfumul vinului...
                                Si sunt destui nebuni ce-s gata să se lase
                                            robiţi de vis de glorii, de măriri...

                                                  *


                                                     Gândirea ta n-o fă altora lege!
                                           Nicicând mânia oarbă n-o iubi!
                                                     Spre a fi lumilor mai mult decât un rege,
                                           Când soarta te loveşte, tu nu lovi!

                                                 *

                                             Destinul tău? Nu tu îi eşti stăpân.
                                          La ce bun să te-ntrebi ce va fi mâine?
                                                       Trăieşte-ţi clipa, singurul tău bun!
                                         Ce va fi mâine, cine-ţi poate spune?

                                                 *

                                         Nu-mi amintesc când am venit pe lume,
                                        când voi pleca, n-am ştire nici atât.
                                                  Să bem şi sa iubim uitând că-n viaţă
                                       n-om şti nicicând ce nicicând n-am ştiut.

                                                *

                            La ce gândeşti, amice, la străbuni?
                                              Sunt praf în praful timpului.
                                   La meritele lor? Mă faci să râd!
                                             Să bem ascultând împreună pacea pământului.

                                                *


                                              Dacă roza iubirii în suflet ţi-a-nflorit,
                                          de-ai înţeles ce spune tăcerea vieţii întreagă,
                                                 de-ai cunoscut plăcerea şi vinul fericit
                                          poţi spune ca n-ai trăit degeaba.

                                               *

                         Un colţ de pâine, un strop de apă,
                                           umbra unui copac şi ochii tăi.
                               O fi pe lumea asta sultan mai fericit
                                           ca mine sau cerşetor mai trist, mai urgisit?

                                              *

                          Incet, cu vocea murmurată,
                                                      lutul i-a spus olarului: "Cândva am fost
                                şi eu ca tine, nu uita!  Frământă-mă! O, mi-amintesc, odată..."

                                             *

                         Mi se tot spune: "Khayyâm, nu mai bea!"
                                        Eu doar atât răspund:     "Când beau, aud ce-mi şoptesc rozele,                                           laleaua   şi  liliacul-n ram când se desface,
                                                       aud ce-mi spune draga mea când tace..."

                                            *

                         Intre Bine si Rău e-o luptă nesfârşită pe lume.
                                                  Cerul nu se-ngrijeşte de patimi omeneşti.
                              Nu-i mulţumi, nu-l blestema!
                                                 Amaru-ţi, bucuria, nu sunt problema sa!

                                           *


                                     Cât de fragil e omul, destinul cât de crud!
                                                       Promitem, dar uităm c-am mai promis.
                                     Suntem nişte nătângi, uite, chiar eu...
                                                      Dar am o scuză: sunt beat de iubire mereu.

                                           *

                       Repezi ca unda apei, ca zborul vântului,
                                                 zilele vieţii trec.   Eu voi rămâne mereu
                             indiferent faţă de două:  acea de ieri  şi-aceea
                                                   ce va să vină mâine.


                                          *


                      Când n-oi mai fi,
                                    cu mine se vor stinge şi rozele, şi vinuri parfumate.
                          N-or să mai fie răsărituri de soare, nici apusuri, nici bucurii,
                                              nici chinuri blestemate, nici univers;
                                    că numai gândul să le cuprindă poate.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu