vineri, 10 august 2012

Autori uitati

              "Visul unei nopÅ£i de vară"

                                                                                                            

                         Pentru iubitorii de călătorii imaginare, ca un "negustor de timp" în alt sens decât negustorul lui Matei ViÅŸniec,- sau reale, recomand una din cărÅ£ile cu un specific aparte,  ale lui Lafcadio Hearn  "Intr-o ceasca de ceai", editura Univers, 1988, republicată în 2005 de editura Leda sub numele de "Visul unei nopÅ£i de vară".
                          Imi susÅ£in recomandarea cu cateva cuvinte despre autor.
                          In urmă cu câteva zile s-au împlinit 162 ani de la naÅŸterea scriitorului. Nu e o aniversare "rotundă", dar cred că acest exotic ÅŸi neliniÅŸtit scriitor merita o aducere aminte.
                      Lafcadio Hearn, pe numele său complet Patricio Lafcadio Tessima Carlos Hearn, s-a născut în 27 iunie 1850 în insula Leucade din Marea Ionică. Mama sa, o tânără grecoaică foarte frumoasă s-a căsătorit cu Charles Bush Hearn, irlandez.  Chiar dacă la început căsătoria lor a mers bine, era de aÅŸteptat ca tânăra grecoaică să tânjească după meleagurile însorite ale Greciei. Drept pentru care sub impresia de trădare ÅŸi de exilare, a fugit împreună cu un văr din Grecia. Nu ÅŸi-a mai văzut niciodată cei doi fii.
                           Micul Lafcadio crescut de o mătuşă în Tara Galilor, nu a avut o copilărie frumoasă, necunoscând mângâierile mamei ÅŸi nici grija afectuoasă a tatălui.
                           Nici la Colegiul Catolic din Ushaw, unde a fost elev o vreme, nu a fost privit la egalitate cu ceilalÅ£i, păstrând o amintire tristă, din păcate, când în timpul unui joc ÅŸi-a pierdut ochiul stâng. Lipsa simpatiei din partea celorlalÅ£i,  în parte ÅŸi datorită originii mamei sale, l-a făcut să se interiorizeze, cultivând astfel, într-un mod inconÅŸtient, o sensibilitate ieÅŸită din comun.
                            La 18 ani Hearn pleacă la Londra, unde se pare a petrecut o perioadă grea, ajungând chiar la azilul săracilor.
                            Apoi, în 1869, ajunge la New York, fără bani, bolnav ÅŸi pe jumătate orb, fără prieteni. SituaÅ£ia financiară nu i se îmbunătăţeÅŸte, ÅŸi atunci pleacă la Cincinatti in 1872. Ajuns acolo realizează că nu ÅŸtie ÅŸi nici nu poate face nimic altceva decât literaturâ. Intră la editura Roberts and Clarks în calitate de corector. Fiind un perfecÅ£ionist, este poreclit de către colegii din redacÅ£ie "Punct-ÅŸi-virgulă".
                            Datorita firii sale se impune cu greu atenÅ£iei editurilor, dar odată angajat la ziarul Cincinatti Enquire (1873) parcurge în timp scurt ierarhia gazetărească, ajungând editorial-writer.  Traduce cu plăcere din Th. Gautier, având nostalgia locurilor exotice. In această perioadă este dat afară pentru că a încercat să obÅ£ină permisiunea căsătoriei cu o negresă (!), total ilegal în acea vreme.
                            Drumurile sale în singurătate ÅŸi sărăcie l-au dus la New Orleans, unde colaborează la câteva ziare. Incepând cu 1885 articolele scrise de el sunt publicate în revistele din New York.
                            Munca de ziarist nu-l satisface ÅŸi la îndemnul  ÅŸi cu ajutorul prietenului său Page Baker se dedică scrisului, cercetării erudite, studiului, făcând remarcabile restituiri din literaturile vechi ÅŸi stranii.
In liniştitul cartier francez al oraşului New Orleans, scrie primele sale cărţi importante: Stray Leaves from Strange Literatures (Pagini răzleţe din literaturile ciudate), 1884, Some Chinese Ghosts (Câteva fantome chinezeşti), 1887 si Chita: A memory of Last Island (Chita: Amintirea ultimei insule), 1889. Romanul Chita îl consacră drept "mare scriitor".
Frământat de  dorinÅ£a vieÅ£ii de nomad, îi scrie unui prieten că este "a small literary bee in search of inspiring honey" (o albinuţă literară în căutarea mierii inspiraÅ£iei).
                             Luptând cu nevoia de hoinăreală devine trist, nervos ÅŸi morocănos. In 1887 acceptă propunerea  revistei Harper's  Magazine ÅŸi pleacă în Martinica, oraÅŸul Saint-Pierre, "cel mai bizar ÅŸi mai frumos dintre oraÅŸele Antilelor". Aici scrie volumul "Two years in the French West Indies" (Doi ani în Antilele franceze), 189o.  Volumul cuprinde schiÅ£e în tonuri gradate, până la culori aprinse, despre obiceiurile, gusturile ÅŸi firea bastinaÅŸilor din acest "paradis terestru", o lume nouă, puÅ£in naivă ÅŸi adesea tragică, dar cu un parfum aparte.
                             După doi ani se întoarce în America la Philadelphia, unde scrie Karma, roman psihologic. Se mută la New York, unde, în ciuda amintirilor amare, tot Harper's Magazine îi oferă o călătorie în Japonia.  Hearn acceptă ÅŸi în 1890 pleacă. Se stabileÅŸte în Japonia, anulează contractul cu Harper's Magazine ÅŸi o serie de articole, ÅŸi obÅ£ine cu ajutorul profesorului Basil Hall Chamberlaine, de la Universitatea Imperială din Tokyo, un post la Scoala Normală din Matsue, Izumo.
                              O întalneÅŸte pe Setsu Koizumi, o tânără japoneză dintr-o familie de samurai sărăcită cu care se căsătoreÅŸte. ObÅ£ine cetăţenia japoneză ÅŸi îşi ia numele de Koizumi Yakumo.
                              Se mută împreuna cu soÅ£ia în sudul arhipelagului unde obÅ£ine o catedră la un liceu.
In 1894 se muta la Tokyo unde cu ajutorul profesorului Chamberlaine obţine catedra de literatură engleză la Universitatea Imperială.
                               Anii japonezi îi oferă posibilitatea de a-si găsi orientarea definitivă, devenind un bun cunoscător al limbii ÅŸi al realitatii nipone. Nevoia de a ÅŸti, de a se documenta l-a facut un fin cunoscător al lumii japoneze, căreia îi dedică toate volumele scrise în cei aproape 14 ani petrecuÅ£i acolo.
                              Se îmbolnăveÅŸte de ochi, dar nu apucă să se trateze în America, după cum dorea.  La sfârÅŸitul anului 1903 renunţă la catedra universitară în urma unui incident interpretat ca ofensă fiind deja foarte bolnav.
                              Moare la 26 septembrie 1904, la Tokyo.
                              In semn de dragoste studenÅ£ii săi i-au pus pe mormant această inscriptie: "Lui Lafcadio Hearn, a cărui pană a fost mai puternică chiar decât sabia victorioasei naÅ£iuni pe care a iubit-o ÅŸi în mijlocul căreia a trăit, care considera o mare cinste faptul că a putut să-l numere printre cetaÅ£enii săi ÅŸi, din păcate, să-i ofere un mormânt."
                              Hearn-omul a fost puternic influenÅ£at de însuÅŸirile japonezilor, de respectul lor pentru trecut, de sentimentul filial, de politeÅ£ea, curajul ÅŸi dragostea pentru natură. Obiceiurile japonezilor, delicateÅ£ea artei lor, frumuseÅ£ea peisajelor l-au atras pe neliniÅŸtitul scriitor într-un univers ce-l domina interior.
                              Popularitatea povestirilor fantastice, adevărate bijuterii stilistice, specifice lumii nipone, l-a sedus pe nomadul exotic ca o predestinare.
                             Apatridul încercat atât de mult  de greutăţile vieÅ£ii a găsit, în sfârÅŸit, ceea ce cautase, aproape inconÅŸtient, toată viaÅ£a: o patrie care să-i ofere căldura unui cămin ÅŸi, mult mai mult, un loc în care spiritul său să poata rezona cu ceilalÅ£i.
 

                                                             Hearn Kafcadio


Luni, 2 iulie 2012
 
                                                                                                    
 
 
 
                                                               

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu