miercuri, 15 august 2012

Dictionar biblic




                              

                                 M  A  R  I  A                          

                                                                                              
        In Noul Testament, numele apare ca Maria sau Mariam. Ambele nume sunt forme grecizate ale numelui 
care în ebraică este Miriam si care în Septuaginta (traducerea greceasca a Vechiului Testament) apare ca Mariam (numele surorii lui Moise). Este posibil ca numele să fie derivat din cuvântul egiptean Marye, "preaiubit(ă)".
       In NT numele este folosit cu privire la câteva persoane:

      Maria , mama Domnului. 
      InformaÅ£iile deÅ£inute până acum cu privire la mama lui Iisus sunt din relatările naÅŸterii ÅŸi ale prunciei lui Iisus, scrise de Matei ÅŸi Luca. Apostolul Luca ne spune că îngerul a anunÅ£at naÅŸterea lui Iisus când Maria locuia la Nazaret în Galileia, ÅŸi era logodită cu Iosif dulgherul (Luca 1: 26 ÅŸ.urm.) Tot apostolul Luca ne spune în continuare că Iisus este descendent al lui David, ÅŸi cu toate că nu aflăm arborele genealogic al Mariei, este foarte posibil ca ea să fi avut aceeaÅŸi origine, mai ales că în Luca 3 găsim arborele genealogic doar din partea mamei Lui. 
      Matei este singurul care menÅ£ionează despre fuga în Egipt, unde Iosif, Maria ÅŸi pruncul Iisus s-au refugiat din calea mâniei lui Irod.
       Scurta prezentare pe care o găsim în NT cu privire la Maria ÅŸi la relaÅ£ia dintre ea si Domnul nostru lasă goluri umplute în timp de legende pioase.
       Din  Evanghelie aflăm despre umilinÅ£a Mariei, ascultarea ei ÅŸi devotamentul indiscutabil faţă de Iisus ÅŸi fiindcă a fost mama Fiului lui Dumnezeu, nu putem spune mai puÅ£in decât veriÅŸoara ei Elisabeta, că este  "binecuvântată ...între femei".(J.de Satge, Mary and the Christian Gospel, 1976; R.E. Brown, Mary, 1977 ÅŸi J.McHugh, The mother of Jesus in  the New Testament, 1975).

       Maria sora Martei. 
       Ea este menÅ£ionată cu numele numai în Luca ÅŸi Ioan. Despre Maria sora Martei se spune în Ioan 11 că este "aceea care a uns pe Domnul cu mir ÅŸi I-a ÅŸters picioarele cu părul ei"
       Toate cele patru evanghelii conÅ£in câte o relatare cu privire la ungerea lui Iisus de către o femeie (Matei 26:6-13; Marcu 14:3-9; Luca 7:37-50 ÅŸi Ioan 12:1-8). Semnul de întrebare care se pune este dacă cele patru relatări se referă la o ocazie unică fiind vorba despre o singură femeie sau despre mai multe, adică patru. Relatarea lui Ioan este deosebită de celelalte, fiind singurul care menÅ£ionează numele femeii, că ea este Maria sora Martei. Luca în 7:37 arată că femeia era "o păcătoasă". Mai departe, Matei ÅŸi Marcu definesc scena în "casa lui Simon leprosul",ÅŸi spre deosebire de Luca ÅŸi Ioan
sunt de comun acord că femeia a uns capul Mântuitorului, nu picioarele Lui.
       Din lipsa unor informaÅ£ii apar unele dificultăţi în interpretarea corecta a Scripturii, fapt ce a determinat pe unii carturari medievali a identifica femeia păcătoasă cu Maria Magdalena iar pe Maria Magdalena cu Maria din Betania (Ioan 11:1), sora Martei. Se pare că este imposibil ca Ioan să nu fi cunoscut identitatea celor două Marii lăsând să plutească această confuzie printre cititori. Nu există încă nici o probă concretă pentru a o confunda pe Maria din Betania cu Maria Magdalena, aÅŸa cum nu se poate vorbi despre identificarea vreuneia dintre ele cu femeia păcătoasa mentionată de Luca 7.
       După cum se ÅŸtie, în timpul lucrării Domnului nostru pe pământ, au avut loc două ungeri ale Lui, una făcută de o femeie păcătoasă din Galileia care se căia, ÅŸi cealaltă de către Maria din Betania. Origen sugerează că au existat cel puÅ£in trei cazuri când Iisus a fost uns, implicând două sau trei persoane diferite.

    (continuare)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu