vineri, 16 martie 2012

în loc de divertisment




                               'Succesul' filmelor daneze



                     Câţi dintre noi alegem  spre puţină delectare în weekend, un film danez, de exemplu, al marelui regizor depresiv Lars von Trier? Sunt convinsă că nimeni dintre noi, oamenii obişnuiţi! Si-atunci, mă întreb şi vă întreb, pentru cine sunt făcute aceste filme? Doar pentru specialiştii din breaslă? Ce transmite un regizor depresiv, cum singur se declară, cu un asemenea palmares? O formă mascată de încurajare la violenţă, la sinucidere,  ştiindu-se totuşi că, în Danemarca, rata sinuciderilor ca urmare a depresiei,  este mare?!
                                                      
                                                                     * * *


                       La sute de ani după nefericitul locatar al castelului Elsinore (prinţul Hamlet), numele unui alt danez face înconjurul lumii: cel al cineastului autor al capodoperelor „Europa“, „Breaking the Waves“, „Dogville“ şi „Melancholia“, un mare depresiv, după propriile declaraţii. 

                    În persoana regizorului danez Lars von Trier, avem de-a face cu unul dintre cei mai adulaţi, dar şi controversaţi cineaşti ai ultimelor două decenii; practic, fiecare film al său devine instantaneu un film-cult şi dă naştere la discuţii şi interpretări nesfârşite. Nu în mod gratuit sau doar ca urmare a unei „mode" de moment, fiindcă, într-adevăr, opera cinematografică a lui von Trier este una dintre cele mai profunde şi mai fecunde creaţii artistice ale contemporaneităţii, atât la nivelul limbajului filmic şi al formei, cât şi la nivel filozofic şi ideatic, în orice caz de o maximă importanţă într-o vreme altfel destul de ostilă pentru ceea ce se numeşte „cinematograf de autor".[...]

 More  în Adevărul.ro/literar  şi artistic
Regizorul, dispus oricând să şocheze jurnaliştii la conferinţele de presă
Lars von Trier


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu