Ce să mai facem cu banii?
Harta preţurilor la benzină în UE exprimate în "plinuri" cumpărate din salariul minim garantat. Care este diferenţa dintre angajaţii români şi cei din Ungaria sau din Luxemburg
ÎN ROMÂNIA din 2009 şi până în prezent...
Preţul mediu al benzinei în România este de circa 1,25 euro pe litru, conform celor mai recente date făcute publice de către Comisia Europeană (CE). Printre statele în care preţul benzinei este unul mai scăzut faţă de media UE se numără şi Bulgaria şi Cipru, unde ea se vinde cu 1,27 euro, respectiv cu 1,28 euro pe litru.
La polul opus, cel mai ridicat preţ al benzinei se înregistrează în Italia, unde un litru costă, în medie, 1,75 de euro.
Italia este urmată în top de state precum Grecia şi Olanda, unde litrul
de benzină costă 1,74 de euro, respectiv 1,73 de euro pe litru.
În ciuda faptului că litrul de benzină costă doar 1,25 euro
în România, atunci când vine vorba despre cât de multe "plinuri de
benzină" poate face un român din banii de salariu, România se clasează
pe penultimul loc al topului, depăşind doar Bulgaria. Dintr-un salariu
minim garantat de către stat, de 162 de euro, un român poate cumpăra
puţin peste trei plinuri de benzină într-o lună, dacă luăm în
considerare un "plin" de 40 de litri de benzină.
Câte plinuri poţi să cumperi în UE în funcţie de salariul minim net şi de preţul benzinei din fiecare stat în parte (click pentru a mări)Notă: Pe hartă apar doar 20 dintre cele 27 de state membre ale UE, pentru ca acestea să poată fi corelate cu cele mai recente date Eurostat, Biroul de Statistică al UE, cu privire la salariul minim garantat primit lunar de către angajaţii din Europa.
Sursă infografic: gândul.info .Notă: Cifrele au fost rotunjite, în plus sau în minus, în funcţie de fiecare caz în parte.
Lituanienii se află pe penultimul loc al acestui clasament, cu doar patru plinuri de benzină ce pot fi cumpărate lunar dintr-un salariu minim net garantat, ei fiind urmaţi de către estonieni, de către letoni, de către cehi şi de către vecinii unguri, care nu pot cumpăra nici ei mai mult de cinci litri de benzină din salariul lor minim garantat lunar care variază între 232 şi 327 de euro.
La polul opus, cei care locuiesc în Luxemburg pot alimenta lunar o maşină cu cele mai multe plinuri de benzină, mai exact pot face 33 de plinuri, având în vedere faptul că salariul lor minim garantat lunar este de 1.801 euro. Ei sunt urmaţi în top de către irlandezi, care îşi pot alimenta maşinile cu 25 de plinuri de benzină în fiecare lună şi de către belgieni şi francezi, care pot face, la rândul lor, circa 22 de plinuri de benzină lunar.
În cazul Greciei, care a primit recent acordul miniştrilor de finanţe ai zonei euro pentru cel de-al doilea plan de salvare de la faliment, angajaţii, care câştigă lunar un salariu minim garantat de 877 de euro, pot face 13 plinuri de benzină a câte 40 de litri fiecare. În schimbul salvării statului elen de la faliment, oficialii de la Atena s-au angajat să reducă însă salariul minim garantat la 750 de euro.
În 2012 benzina s-a scumpit în România cu 4,2%, iar motorina cu 3%
De la începutul anului 2012 şi până în prezent, preţul benzinei a
crescut în România cu 4,2%, la fel ca cel al motorinei, la nivelul UE
majorarea medie fiind de 4,7% la sortimentul de benzină Euro 95 şi de
4% la Euro Diesel 95 potrivit datelor remise gândul de către Andreea Paul, consilier de stat al premierului.
Cea mai recentă scumpire a avut loc vineri, când Rompetrol a scumpit
benzina cu 16 bani pe litru şi motorina cu 12 bani pe litru. Joi,
benzina s-a scumpit cu 12 bani pe litru şi motorina s-a scumpit cu 9
bani pe litru şi în cazul staţiilor de alimentare ale grupului Petrom,
după ce cu doar o zi în urmă, reprezentanţii companiei anunţaseră că au
înregistrat în 2011, un profit de 877 de milioane de euro, cel mai mare
câştig obţinut până acum de o companie din România.
La nivelul UE, în 2012, preţul mediu de vânzare a benzinei a
înregistrat o scădere de 2,2%, în timp ce în cazul motorinei el a rămas
neschimbat.
Din 2009 şi până în prezent preţul benzinei a crescut cu 93%, iar cel al motorinei 60%
Sursa: gândul.info
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu